Information om folsyra: Var finns folat naturligt?

Information om folsyra: Var finns folat naturligt?
Folat är naturens motsvarighet till det konstgjorda b-vitaminet folsyra. Folsyra behöver kroppen för att kunna producera röda blodkroppar och förnya celler. Gravida kvinnor behöver få i sig extra mycket folsyra för att fostrets centrala nervsystem ska utvecklas på ett bra sätt. En störning i denna utveckling kan leda till ryggmärgsbråck. 400 mikrogram per dag är en rekommenderad nivå för gravida kvinnor samt kvinnor som kan tänkas bli gravida. Det är lättare för kroppen att uppta det konstgjorda folsyra; men om du äter mycket av nedanstående livsmedel, så får du i dig den mängd av folat som behövs för att du ska få i dig det du behöver.
Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel:
* baljväxter – som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter och linser.
* gröna bladgrönsaker – som spenat, ruccola, frisésallat och machésallat.
* kål som broccoli, brysselkål och blomkål.
* rotfrukter som kålrot, rödbetor och rotpersilja.
* grönsaker som röd paprika och majs.
* frukt som apelsin, kiwi och honungsmelon .
* bär som jordgubbar, hallon och björnbär.
* fullkornsprodukter, som bröd, råris och fullkornsgryn.
* leverpastej och lever (gravida kvinnor bör dock inte äta lever).
Läs mer på: www.folsyra.biz.

No related posts.