Träna med hjälp av kreatin

Kreatin är ett ämne som finns i våra muskler. Ämnet är viktigt för att kroppen ska kunna omvandla energi – lagrad i kroppen – till rörelseenergi. Kreatin ska inte förväxlas med kreativin; vilket är den slaggprodukt som blir kvar när kreatinet omvandlats och sedan går ur kroppen via njurarna.
Kreatin hittar du i första hand i kött, men kan också köpas som kosttillskott. De som kan tänkas vilja inta extra kreatin är personer som tränar mycket och gärna vill öka på sin muskelvolym. En av effekterna av hög dos kreatin är nämligen att fibrerna i musklerna blir grövre.
En annan effekt som är attraktiv för den som tränar mycket – framförallt i explosiva sporter som tyngdlyftning, hopp, kast eller springgrenar – är att musklernas kapacitet ökar vid intag av kreatin.
Eftersom kreatintillskott är en relativt ny och outforskad företeelse så finns det många åsikter om ämnet, som inte direkt bygger på fakta. Vissa anser till exempel att det sker en vätskeansamling i musklerna, vilket får dem att se större ut. Andra anser att fulla kreatindepåer i kroppen gör att prestationen under träningspass kan höjas med till exempel fler repetitioner vid styrketräning. Det finns inga studier som visar på några biverkningar av kreatin än att personer med känsliga njurar kan få problem. Eftersom kreatin skapas i viss mängd av kroppen själv, så är extra intag av ämnet inte klassat som doping.
Vill du lära dig mer och kreatin och andra sätt att träna effektivt kan du besöka www.viktexpert.se.

No related posts.