Vad är en bra webbyrå

Det kan kännas svårt att veta vilken webbyrå som ett företag ska välja. Bara i Stockholm finns det hundratals olika webbyråer. Den ena anser sig duktigare än den andra. Men vad gör de egentligen och varför är en webbyrå ett bra alternativ när en hemsida ska byggas eller köpas in till företaget?

Vad gör en webbyrå
En webbyrå är mycket mer än ett ställe där det går att köpa en hemsida. Den enda skillnaden mellan en webbyrå och en traditionell reklambyrå är egentligen att en webbyrå till skillnad från en traditionell reklambyrå har internet och digitala medier som fokusområde. Men det finns många företag som kallar sig för webbyråer även om de mest designar hemsidor. Marknadsföring på webben är mycket mer än så.

Tjänster
En del webbyråer är en del av en större reklambyrå. De har då ansvaret för den del som har med digitala medier att göra och deras marknadsföringsinsatser. Men en webbyrå kan lika gärna vara ett fristående företag som erbjuder ett helhetskoncept för företagens internetnärvaro. Det kan handla om allt från webbdesign och copy writing av en hemsida eller en portal, till strategier, marknadsföring genom annonser och hur sociala medier ska hanteras.

Många små
Det kan vara svårt att få en god överblick av de många webbyråerna som det finns att välja mellan. De har alla olika kompetenser och erbjuder ibland enbart delar av det som behövs för en komplett internetnärvaro. Det kan därför vara bra att gå igenom de egna behoven idag och i framtiden. Det är också viktigt att hitta en webbyrå som är lätt att kommunicera med och att välja en webbyrå som arbetar långsiktigt.

Många oseriösa
Tyvärr finns det ett antal företag i branschen som är mindre seriösa. De försöker skapa uppmärksamhet för sina kunder genom att använda genvägar. Ett exempel är företag som försöker få företagens hemsidor högt upp på sökmotorernas listor genom att länka till och från så kallade länkfarmer. Sådana trick kan skapa riktigt stora svårigheter, inte minst för att sökmotorföretagen sanktionerar sådana tricks om de upptäcks.

Ta reda på referenser och se till att det företag som ska sökordsoptimera din tjänst verkligen arbetar utifrån de etiska riktlinjer som krävs. Trovärdighet är en viktig bit i marknadsföringen, även när det gäller att få träffar på sin sida. För det handlar inte enbart om att få många träffar, träffarna ska också vara relevanta. Det är de blivande kunderna som företaget söker, inte träffar i allmänhet.

Hur hitta ett seriöst
Det finns lika många bra som det finns dåliga webbyråer som hjälper till att marknadsföra en hemsida. Det gäller att kika på tidigare resultat, och gärna be om referenser. Ett annat sätt är att fråga hur sökordsoptimeringen ska ske.
Ett tips kan vara att kika in på www.dinwebb.nu,, en seriös webbyrå med kontor i Stockholm. De erbjuder tjänster både för det lilla företaget som mest vill ha en hemsida till tjänster för att skapa en genomtänkt internetnärvaro.

No related posts.